Gå til hovedindhold

Planlægning af forældresamtaler med fokus på alkohol

Planlægning af forældresamtaler med fokus på alkohol

Indhold

    Samtalens formål:

    Målet er en bedre omsorg for barnet

    • Formidle bekymring for børns trivsel

    • Skabe afklaring, og sæt et barns belastninger i sammenhæng med alkoholproblemet

    • Bryde tabu og fortielse og tale åbent om alkoholforbruget

    • Formidle viden om alkoholforbrugets virkning på børn, familielivet og omsorgsevnen

    • Motivere for ændring af et belastende alkoholforbrug/alkoholbehandling samt samarbejde om/sikre den nødvendige støtte til bør

    Planlægge samtalen

    • Hvor og hvem skal deltage?

    • Være to medarbejdere til stede – overveje om den ene bør være lederen

    • Rollefordeling og varighed

    • Forberede indhold: Hvad skal der siges? (benyt registrerede iagttagelser omkring barnet/forældrene fx tid, sted, adfærd)/Hvad skal uddybes/indhentes informationer om/træffes beslutninger om?

    • Tænke samtalen igennem

    • Invitere forældrene og orientere om dagsordenen, om at barnet ikke trives

    Samtalen

    • Informere om, at der udarbejdes notat fra samtalen – og forældrene vil få en kopi

    • Samtalen gennemføres

    • Ved samtalens afslutning konkluderes om handlemuligheder, og der indgås tydelige aftaler

    • Planlægge opfølgning – tid og sted

    Efter samtalen

    • Evaluere forløb og indhold

    • Er der behov for sparring/supervision

    • Erfaringsopsamling i at tale om alkohol

    • Udarbejde notat – og udlevere kopi til forældrene

    • Er der kommet ny information, som skal føre til ændring af handling

    • Følge op på aftaler – er det aftalte nået?

    Eksempler på temaer i forældresamtaler

    • Fremføre så konkret som muligt de iagttagelser, der er grunden til bekymringen for barnet

    • Undersøge om forældrene deler bekymringen. Har de andre? Hvorfor tror de, barnet har det dårligt?

    • Bekræfte forældres positive kompetencer, hvor de er til stede

    • Har barnet fortalt om alkoholforbruget siges dette, inden forældre bliver bedt om at fortælle, hvorfor de tror, barnet har det dårligt

    • Søge at sikre, at forældre accepterer, at barnet har sagt dette

    • Inddrage åbent spørgsmål om alkoholforbruget/bekymringerne herom (du tager sjældent fejl, når du har en formodning. Skulle det ske, vil forældre hellere have talt om det, end at du går med formodningen)

    • Informere om, og synliggøre hvordan forældres alkoholforbrug påvirker/kan påvirke barnet/børn

    • Søge at opnå forældres indsigt i og forståelse for, at forbruget er et problem for deres børn/familieliv

    • Kræve ikke indrømmelse – det er nok, hvis forældre løser alkoholproblemet

    • Søge at motivere forældre til at ændre, modtage behandling ved behov

    • Vejlede og rådgive om støtte- og behandlingsmuligheder for den voksne

    • Tal med forældrene om, at barnet gør det så godt som det kan, men at du tror, barnet trænger til hjælp

    • Drøfte og aftale, hvilken hjælp barnet har brug for. Hvad tror forældrene?

    • Søge løsningsforslag, der er holdbare for barn og forældre

    • Fastholde behovet for ændring, hvor disse er nødvendige af hensyn til barnet

    • Findes løsningen utilstrækkelig, og der skal foretages underretning til kommunen, fastholdes dette, men søg konstruktivt samarbejde om det

    • Samle op på aftaler og beslutninger

    • Planlægge opfølgning. Er der sket ændringer og hvilke? Afviser forældrene at have et alkoholproblem, hvor der fortsat er formodning, aftales altid nyt møde, hvor temaet igen sættes på dagsordenen

    Principper i forældresamtaler 

    Som børnefagligt personale er udgangspunktet for samtalen altid barnet, signalerne og bekymringerne for barnet samt at forældre ønsker det bedste for deres børn

    • Lav ikke samtaleforløb, der har karakter af behandling, men strukturer samtalen

    • Vær barnets stemme

    • Se mennesket bag alkoholproblemet – signaler det

    • Lev dig ind i forældres frygt og uro – tænk dig ind i forældrenes perspektiv

    • Skab tillid, vis empati og forståelse, undgå moralisering, fordømmelse og anklage

    • Rum personen og fasthold egne grænser. Accepter ikke trusler.

    • Vær konkret, giv begrundelse og lyt til forældrenes oplevelse. Beskrivelser af barnets oplevelser og følelsesmæssige belastninger frem for adfærd, er et godt udgangspunkt for konstruktivt samarbejde

    • Sæt åbent og fordomsfrit spørgsmålet om alkoholforbruget/bekymringen omkring det på dagsordenen – det er ikke en anklage, men en bekymring. Undgå udtryk som alkoholiker og misbruger, og undgå diskussion

    • Undgå manipulation og fasthold fokus

    • Gå med og bag om forsvar

    • Rådgiv, motiver og søg holdbare løsninger – og fasthold nødvendige ændringer